יזמות ופיתוח עסקי


"יזמה - העזה והתעוררות ליצור דבר מה חדש" (מילון אבן שושן)

ארגונים, ממש כמו יצורים חיים, מתפתחים ומשתנים בשלבים ובמחזורים ידועים מראש. ובדומה לבעלי החיים, תחילתם של ארגונים הינה פעמים רבות בבחינת "יש מאין".
אותו רעיון, הברקה או תובנה מהווים פעמים רבות את הניצוץ ממנו נרקמות לאחר מכן אגדות.

למרבה הצער, כפי שמלמדת אותנו המציאות, בדרך כלל אין בכך די.
למעשה, למעלה מ-40% מהעסקים הקטנים והבינוניים לא יזכו לראות את השנתיים הראשונות לפעילותם ו-70% לא יגיעו לשנה החמישית.
בחברות הזנק (סטרט-אפ), אשר מבוססות לרוב על פטנט או רעיון עסקי מקורי, שיעורי העסקים שאינם שורדים עולים ל-85%.

לאור נתונים אלה עשויים אחדים לקבל את הרושם המוטעה שלא כדאי בכלל לנסות, בבחינת "שומר נפשו ירחק". לעומתם, אחרים סבורים כי הם ידעו להצליח היכן שאחרים טעו.
אלה וגם אלה טועים, אולם בעוד שהקבוצה הראשונה רואה בקשיים איום מרפה ידיים, הרי שהיזמים הנמנים על הקבוצה השניה נוטים להתעלם כמעט בכלל מכשלים וקשיים פוטנציאליים ולבסס את עמדתם על אמונה ביכולת אישית, כישורים וניחושים אחרים לגבי הסביבה העסקית וההזדמנויות שהיא מספקת ולא על היגיון מובנה.

חמור מכך, כפי שמתברר מהניסיון הענף שנצבר ב-ReStat לאורך שנות פעילותה, דפוסים לא-נכונים אלה שכיחים לא אחת גם בקרב עסקים פעילים וותיקים, אשר מחפשים דרכים לקדם את עסקיהם.

אם כן, מה כן נכון לעשות?

ראשית, יש להבין כי יזמות ופיתוח עסקי אינם אירוע חד פעמי או נישה מיוחדת, אלא חלק מהותי בחיי העסק ובסביבה התחרותית בה הוא פועל.

מטרתם של היזמות והפיתוח עסקי היא להשיג התקדמות מבחינה עסקית על ידי הצגת פיתוח חדש או חדשני לעסק ו/או לענף בו פועל העסק, וככאלה הם רלוונטים לעסקים חדשים וותיקים כאחד.

לנוכח חשיבות זו, מציעה Restat טווח רחב של שירותים, שמטרתם היא ליווי וסיוע לעסקים לאורך שלבי תהליך היזמות והפיתוח העסקי, החל משלבי הגיבוש הרעיוני ועד הבשלתם לכדי מנגנון עסקי פעיל, יעיל ורווחי.
על שירותים אלה ניתן למנות:
  • בדיקות היתכנות למיזם
  • בדיקות כדאיות כלכלית
  • מחקרי שוק ונכונות צרכנים
  • תכנון אסטרטגי, הכולל ניסוח החזון העסקי וזיהוי המטרות והיעדים הנגזרים ממנו
  • כתיבת תכנית עסקית ובה תיאור המודל העסקי, גיבוש תכנית שיווקית, בחינת הסביבה העסקית, ניתוח סיכונים ובדיקות פיננסיות ותזרימיות.
  • סיוע בתהליכי גיוס מימון ופנייה למשקיעים פוטנציאליים
  • ליווי והפשטת התהליכים הבירוקרטיים מול השלטונות, רשויות המס, בנקים, גופי מימון ודומיהם.
  • עיצוב מושגי (קונספטואלי) ומותגי
  • פרסום וקידום מכירות
  • ועוד...