פורסם 1.7.09

הנה סיפור יפה בו משתמשים מפעם לפעם יועצי ReStat מחקר ויעוץ עסקי על מנת להמחיש את נושא האשראי.

מסופר על עשיר אחד, המגיע לעיירה ופונה ישירות לבית המלון. הוא נכנס פנימה ופונה ישירות לבעל המלון:" קח 100 € - אני הולך לבחור לי חדר ללילה".

בעל המלון לא חיכה רגע נוסף. חיש קל רץ אל המאפייה הקרובה לשלם את חובו. בעל המאפייה מצידו קיבל בשמחה את השטר ורץ גם הוא לשלם את חובו לירקן בשוק.

והירקן, הוא מיד לקח את השטר כדי לשלם את חובו ליצאנית העירייה, אשר בתורה מיהרה לבית המלון כדי להסדיר את חשבונה הפתוח שם.

עד מהרה ירד העשיר ומבט מאוכזב על פניו: "לא מצאתי אף חדר נורמלי, אני הולך לנסות את מזלי במקום אחר".

החזיר בעל בית המלון את השטר שקיבל מהיצאנית, והעשיר הלך לדרכו.

ובכן, מה קרה כאן? שום דבר ממשי לא קרה, אבל כעת כל החובות בעיירה נמחקו – כולם במצב טוב יותר. האמנם?

אכן, בעל המאפיה, הירקן וגם היצאנית הסדירו את חובותיהם. העשיר, מצידו, לא נפגע בכיסו, אך מה בנוגע לבעל בית המלון?

לפני הגעתו של העשיר לעיירה היה לו חוב של 100 , שהוא היה אמור לגבות מהיצאנית. חוב זה הוסדר במהלך העברת הכספים, אך מבלי שהדבר יקבל ביטוי בקופה. למעשה, בעל בית המלון הוא היחיד שהפסיד.

אבל אפשר ללמוד עוד דברים מהסיפור.

דבר ראשון, ניתן ללמוד שתהליכים בעלי משמעות במשק הם בדרך כלל פועל יוצא של מהלכים של בעלי ההון ו/או מוקדי הכוח. בהקשר לסיפור, ללא הגעתו של העשיר לעיירה לא היה קורה כלום.

עוד אפשר ללמוד, שבעלי ההון בדרך כלל אינם יוצאים נפסדים ממהלכים אלה.

דבר שני, בעיירה התקיימה מעין "בועת אשראי" (יש אומרים פירמידה). המצב בו כולם חייבים לכולם אינו יכול להימשך לאורך זמן, ובסופו של דבר מישהו לאורך שרשרת האשראי יפסיד. התוצאה של הפסד זה יכולה להסתכם רק בכך, אך היא עלולה גם לגרור את כל החייבים לו לקשיים.
בהקשר לסיפור, יתכן שעכשיו, כשבעל בית המלון לא יקבל לעולם את כספו הוא יצמצם את רכישותיו אצל האופה, שיצמצם את רכישותיו אצל הירקן וכך הלאה.

תובנה זו מובילה גם למסקנה השלישית, והיא שיש לבחון היטב את מדיניות האשראי של העסק, או במילים אחרות למי מהלקוחות מרשים להיות חייב, באיזה סכום וכמה זמן.

הגישה השמרנית לענין זה טוענת, כי יש להמעיט עד כמה שניתן במתן אשראי ללקוחות.

גישות מודרניות יותר מעודדות את הנושא, בעיקר על מנת להגדיל את הפעילות העסקית. כל זאת, כמובן, בהנחה שהעסק יכול לעמוד במעמסה התזרימית הכרוכה בכך.

כך או כך, יש לבחון היטב את הנושא, ובפרט בתקופות של משבר, ובמקרים רבים גם להסתייע במומחים בנושא.