חשיבות החזון

פורסם 4.8.09

 "... התואיל להגיד לי, בבקשה, באיזו דרך עלי ללכת מכאן?" שאלה אליס

    "זה תלוי במידה רבה לאן את רוצה להגיע." - אמר החתול

    "לא אכפת לי כל כך לאן ." - אמרה אליס

    "אם כך, לא משנה באיזו דרך תלכי." - אמר החתול.

    " - בתנאי שאגיע לאנשהו" הוסיפה אליס כהסבר

    "בטוח שתגיעי" אמר החתול "אם רק תתמידי בהליכה"

 

הציטוט הקלאסי מתוך עליסה בארץ הפלאות הוא צורת המחשה מקובלת לצורך של כל אחד, בין אם בחייו האישיים ובין אם בעסקיו, לדעת מה הוא עושה ולאן הוא רוצה להגיע.

מה שרבים לא מכירים הוא את המשך השיח של עליסה עם החתול:

    "אבל אני לא רוצה להסתובב בין מטורפים" העירה אליס.

    "אין לך ברירה" אמר החתול. "כולנו מטורפים כאן, אני מטורף, את מטורפת".

    "איך אתה יודע שאני מטורפת?" שאלה אליס.

    "זה ברור" אמר החתול, "אחרת לא היית באה לכאן".

 

האמת המרה היא שרבים לא אוהבים לעשות שינויים. הם יעדיפו להמשיך ולעשות מה שהם עושים או מה שהם יודעים לעשות, הם יעדיפו ללכת עם הזרם, והם יעדיפו להימנע מלקחת סיכונים ובלבד שלא לשנות את הססטוס-קוו בו הם נמצאים – אפילו כאשר הסטטוס-קוו הזה לא עושה להם טוב.

המשמעות של קיפאון מסוג זה היא, כדברי החתול, טירוף, וכשמדובר בניהול עסקי ל"טירוף" הזה עלולות להיות תוצאות הרות אסון.

בדיוק בנקודה זו צריכה לעלות השאלה, כיצד ניתן לשבור את תבנית האירועים וכיצד ניתן להתעלות מעבר לצרכי השגרה ולדרישות הישרדות השוטפות?

התשובה לכך היא להתעלות מעבר לכאן ולעכשיו, כדי לראות את התמונה הרחבה – היא החזון.

קיימים כלים מקצועיים ואפקטיביים ביותר, שניתן להיעזר בהם, כדי לרקום חזון ולהפנימו באופן כזה שהוא יוכל לסייע לעסק לפרח ולצמוח. כלים אלו מתבססים על המרכיבים העיקריים הבאים:

-          שלמות - על החזון להיום שלם ואולטימטיבי. חזון כזה שיהיה המוצלח ביותר עבורכם ותוכלו לקבלו ללא שום פשרה או השלמה.

-          ישימות – החזון צריך להיות כזה שניתן יהיה לפרוט אותו לאבני דרך לביצוע עם עוגנים של זמן

-          מחויבות -  מלאה ומבחירה

 

על מנת להמחיש את חשיבותו של החזון בהצלחה העסקית נצטט כמה דוגמאות מוכרות מחיי היום-יום של כולנו (הדוגמאות נבחרו באקראי, ואין מאחוריהן כל מטרה שיווקית או אחרת):

"הדרך הטובה ביותר לנבא את העתיד, היא ליצור אותו" היה החזון שאומץ לפני מספר שנים על ידי מי שהיא כיום חברת התקשורת הגדולה בישראל.

"חברת המזון מספר אחת בישראל" היא כיום חברת המזון השניה בגודלה בישראל מבחינת שווי נכסים, אך הראשונה מבחינת היקף המכירות והשליטה בשוק בישראל.

ולבסוף, החזון שבעטיו רבים כל כך מאתנו נמצאים ופועלים כאן כדי ליצור עתיד טוב יותר: "אם תרצו – אין זו אגדה".

Comments